Plán 2050: vzniknou Hradubice

Plán 2050: vzniknou Hradubice 

Obrovská aglomerace se zhruba čtvrt milionem lidí, kde mezi krajskými městy jezdí tramvaje a má hned dvě mezinárodní letiště. Tak si představují Pardubice a Hradec Králové v nepříliš vzdálené budoucnosti architekti Patrik Kotas a Tomáš Vymetálek, kteří vytvořili nový územní plán Hradce Králové. Podle nich by se obě sídla měla do roku 2050 přestat nazývat "pouhým" městem. Mají se totiž stát rovnou jednou velkou metropolí. "Propojením s Pardubicemi vznikne metropolitní aglomerace," říká Kotas, podle kterého se Opatovice nad Labem stanou novým společným předměstím. 

Podle obou architektů se Hradec bude Pardubicím přibližovat i proto, že se město má podle nich rozvíjet hlavně směrem k dálnici D11. "Vnímají vztah hradecko-pardubické aglomerace a uvažují o určité protiváze aglomerace pražské," říká na adresu architektů vedoucí architektonického odboru hradecké radnice Petr Brůna. S propojením Hradce a Pardubic už počítali za minulého režimu komunisté. V plánech měli tramvajovou trať mezi oběma městy, spíše ve snech se počítalo i s metrem. Alespoň část vizí by rádi přijali architekti Kotas a Vymetálek. "Takzvaná hybridní tramvajová doprava by ve směrech na Jaroměř, Pardubice a Chrudim či Chlumec nad Cidlinou měla využívat stávajících vlakových kolejí," říká Kotas.

Propojení bude přirozené

Neodvratnost spojení obou největších východočeských měst uznává i pardubický zastupitel a architekt Aleš Klose. Podle něj k ní však v následujících letech dojde i bez nových územních plánů či činnosti politiků. "Půjde to samo a vlastně mimo vůli obou měst. Postupně totiž budou růst vesnice, které leží mezi oběma městy. Ty se mění v příměstské satelity a není daleko doba, kdy se rozrostou natolik, že se Hradec a Pardubice spojí díky nim ve velkou aglomeraci," říká Aleš Klose.
Ostatně jeho slova potvrzují i starostové obcí, které leží mezi krajskými městy. "Zájem o bydlení je tady obrovský. Developerské firmy zde ve třech etapách budují novostavby - všechny už jsou prodané.
Počet obyvatel obce se za krátkou dobu zvýšil z 200 na 600," uvedl před časem starosta Němčic Jaroslav Štěpánek.
Stejná situace pak panuje i v dalších podobných obcích. "Stačí se podívat, jak je odpoledne ucpaná ta úplně původní silnice Pardubice - Hradec. Tamní vesnice přitahují čím dál tím více lidí. Právě doprava bude stát nejvíce za propojováním obou měst. Budou se stavět další silnice, bude jezdit více vlaků i autobusů. To je právě ten přirozený vývoj," uvedl Klose.
Pravdou je, že právě tento týden se otevírá další kus čtyřproudové silnice a v plánu je také vystavění druhé koleje mezi Hradcem a Pardubicemi. To vše bude propojování měst jen zrychlovat. "Myslím, že časem z toho bude dokonce velké trojměstí. I Chrudim se totiž Pardubicím vlastně rychle přibližuje. V západní Evropě je takový trend úplně běžný. Například v Německu se v okolí takového Kolína nad Rýnem propojilo hned několik měst," dodal Klose.
Ostatně i sami šéfové obou radnic v poslední době bojují za rychlejší spojování měst. Momentálně se nejvíce mluví o dlouho odkládané stavbě cyklostezky. "Byl bych rád, kdyby se příští rok konečně začalo stavět," říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

----------

Podle představ některých urbanistů obě krajská města časem splynou svými periferiemi. Místní patrioti ale nemusí mít strach, centra Mechova a Perníkova si svou jedinečnost určitě podrží.     

Akce

<<
květen 2017 >>
Po Út St Ct So Ne
krizek1
krizek2
krizek3
krizek4
krizek5
krizek6
krizek7
krizek8
krizek9
krizek10
krizek11
krizek12
krizek13
krizek14
krizek15
krizek16
krizek17
krizek18
krizek19
krizek20
krizek21
krizek22
232425262728
293031
Plánovač výletů

Jak používat plánovač
Vyhledávání objektů
Facebook
Twitter
Počasí ve městě
23.5. 14:00
dnes

Polojasno
24°C
24.5.
zítra

Zataženo
10°C / 10°C

Zdroj: Počasí Meteocentrum [w:trans]Nové okno[/w:trans].

východní čechy dhl