Mezinárodní festival Tanec Praha míří do Pardubic

Do Pardubic vstupuje v tomto týdnu festival Tanec Praha

25. ročník mezinárodního festivalu Tanec Praha vstupuje tento týden do Pardubic. Probíhat bude v Divadle 29 a mimořádně i v Gočárových Automatických mlýnech a v kostele Sv. Kunhuty v Polomu.

Nejprestižnější a největší český festival současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA vstupuje v historii již posedmé do Pardubic. Pardubickou část festivalu hostí Divadlo 29, které se, ve spolupráci s občanským sdružením Terra Madoda, věnuje uvádění současného tance a pohybového divadla nepřetržitě již deset let.

Festival Tanec Praha se tentokrát prolne s festivalem Automatické kulturní mlýny, kde budou uvedena dvě představení a skončí v kostele Sv. Kunhuty v Polomu u Trhové Kamenice.

Program festivalu nabídne několik vrcholných tanečních zážitků, na nichž se vedle českých tvůrců budou podílet i umělci z Dánska, Slovenska, Francie, Belgie, USA a Velké Británie.

Mezinárodní festival TANEC PRAHA je nejprestižnější přehlídkou současného tance a pohybového divadla v České republice. Za 25 let své existence se stal živým místem, kde se setkávají nejlepší světové taneční soubory s tím nejzajímavějším, co přináší progresivní česká i zahraniční scéna. Festival zprostředkoval českým divákům díla zásadních světových choreografů a zároveň je zdrojem impulsů pro rozvoj domácí taneční scény, včetně vlastního domovského divadla Ponec v Praze.

 

TANEC PRAHA 2012 v PARDUBICÍCH

6. – 29. 6. 2013

 

Čtvrtek 6. 6. od 20.00 / Divadlo 29

Granhoj Dans (DK): Aline Not Alone


Režie | Direction: Palle Granhøj

Interpreti | Performers: Aline Sanchez Rodriguez, Thierry Boisdon, Simon Busk

Texty | Texts: Nicolás Guillén, Aline Sanchez Rodriguez

Hudba | Music: tradiční kubánské písně (živě) | songs from the Cuban music treasure (live)

Délka | Length: approx. 50 min.

 

„Existují lidé, kteří nedokáží zakrýt své vnitřní světlo, pozitivní energii. Přežívají v džungli moderního světa bez ochranného brnění. Aline Not Alone představuje takovýto vzácný lidský druh.“

Životní peripetie kubánské tanečnice Aline Sanchez Rodriguez inspirovaly známého dánského choreografa Palle Granhøje, aby svou sérii „performance portraits“ rozšířil o její příběh. V kulisách a atmosféře komunistické Havany strávila Aline část svého života. Frustraci vystřídalo v průběh let naplnění a temperamentní charismatická  Kubánka vypráví o své zkušenosti a životní filozofii v taneční poetické life story za doprovodu kytary a zpěvu ... s humorem, nadhledem, dojemně i provokativně.

Palle Granhøj (DK) působil od roku 1986 jako profesionální tanečník a v roce 1990 vytvořil svůj choreografický debut Torzo. Ve stejném roce založil Taneční divadlo Palleho Granhøje, z nějž se záhy stal soubor Granhøj Dans. Palle je dodnes jeho uměleckým ředitelem. Hlavním nástrojem jeho tvůrčí práce je obstrukční technika – její podstatou je vytváření překážek běžnému pohybu těla. Tím se postupně odkrývají vnitřní vrstvy osobnosti a vrhá světlo na podstatu lidské bytosti. Palle na jevišti nechce vidět tanečníky nebo choreografii, ale skutečné muže a ženy, tak opravdové, živé a složité, jak jen mohou být. Během své kariéry se odklonil od abstraktní tvorby ke konkrétním, často intimním osobním příběhům, jejichž naléhavost se zakládá na skutečných životních příbězích. Jeho unikátní tvůrčí přístup a různorodost typická pro jeho tvorbu jej vynesly do popředí mezinárodní taneční scény. Soubor byl v České republice poprvé představen na TANCI PRAHA v roce 1999 a od té doby se sem rád za značného diváckého zájmu vrací.

 

Úterý 11. 6. od 20.00 / Divadlo 29

ME-SA (CZ) & Peter Šavel, Stano Dobák (SK): Much More Than Nothing


Koncept | Concept: Stano Dobák, Peter Šavel

V různých variantách účinkují | In different combinations performed by: Martina Hajdyla Lacová, Lucia Kašiarová, Tereza Ondrová, Andrea Opavská, Karolína Hejnová, Peter Šavel, Stano Dobák, Jaro Viňarský

Světelný design | Light design: Jiří Hajdyla                                                                                   

Kostýmy | Costumes: Masha 

Produkce | Production: Karolína Hejnová | www.me-sa.cz

Představení vzniklo v rámci rezidenčního programu Studia ALTA za podpory Nadace Život umělce. | The performance resulted from a residency organized by Alta Studio and was supported by Artist’s Life Foundation.

Délka | Length: 50 min.

„Choreografické duo Peter Šavel a Stano Dobák přivezlo do Čech svěží vítr: moderní způsob tvorby, skvělý tanec, humor a nadsázku.“ (Petra Dotlačilová, Taneční aktuality)

Zdravě šílená a spontánní inscenace, která si pohrává s myšlenkou manipulace. Jakkoli zanícení a angažovaní, tanečníci „jenom” plní nesplnitelné – a to na 150 %! Plnění absurdních úloh je pasivizuje v jejich osobních volbách, stejně tak jako jsou zcela vyčerpaní po každém zadání. Na pozadí toho se objevuje věčné škádlení mezi Slováky a Čechy. Lechtivá hra s identitou a nacionalismem. Vtipná, drzá a trpce sebekritická. A to v podání generace umělců, kteří se narodili v Československu, vyrostli v Čechách a na Slovensku a dnes žijí všude možně po Evropě. Projekt byl vybrán mezinárodní sítí Aerowaves jako jedno z dvaceti prioritních představení na rok 2013.

Nezávislá taneční skupina ME-SA vznikla v srpnu roku 2008 jako logické pokračování v té době dvouleté spolupráce choreografky Ji-Eun Lee a česko-slovenské trojice tanečnic Hany Kalouskové, Martiny Hajdyly Lacové a Karolíny Hejnové (Párové). V květnu 2009 uvedla trojice tanečnic autorský site-specific projekt Echoes v Synagoze na Palmovce, který byl oceněn Cenou diváka na České taneční platformě 2010. V sezoně 2010/2011 oslovila ME-SA ke spolupráci slovenské uskupení Debris Company a českou choreografku Lenku Vagnerovou;  zároveň našla skupina stálou scénu v rámci rezidenčního projektu Studio ALTA, kde pracuje dodnes. ME-SA  prezentovala své projekty na festivalech Česká taneční platforma, TANEC PRAHA, Malá inventura, Edinburgh Fringe Festival atd. Zakládající členka ME-SY Martina Hajdyla Lacová byla dvakrát nominována na Tanečnici roku (2011, 2012) a její autorské dílo Solos /part III/ získalo nominaci na Taneční inscenaci roku 2012.

 

Čtvrtek 13. 6. od 20.00 / Automatické mlýny

Tereza Lenerová Hradilková: Deadline


Koncept, režie | Concept, direction: Tereza Lenerová Hradilková


Interpretace | Performers: Kateřina Dietzová, Pasi Mäkelä


Dramaturgie | Dramaturgy: Jan Horák


Světelný design | Light design: Tomáš Morávek, Rasťo Juháš


Světla | Lights: Rasťo Juháš


Hudba | Music: Stanislav Abrahám


Scéna a kostýmy | Stage and costume design: Barbora Zelníčková


Koučink | Coaching: Dominique Boivin


Partneři | Partners: divadlo Ponec, Pap-rna, MK ČR, Studio ALTA, Truhlárna, Divus, Crew, Studio Hrdinů

Délka | Length: 45 min.


Co všechno chceme stihnout, než zemřeme? Taneční představení reaguje na rychlost, se kterou probíháme dnešním světem. Neustále si tvoříme další a další deadliny, ale na svůj vlastní deadline se bojíme pomyslet. S rostoucími možnostmi přibývají i naše povinnosti a my se ocitáme v zajetí naší vlastní svobody. Je naše volba jak nakládáme s časem nebo čas nakládá s nami?

Tereza Lenerová Hradilková se narodila v Praze. Absolvovala Konzervatoř Duncan centre a vystudovala obory současný tanec a divadlo (mime theatre) na SNDO (School for New Dance Development / Amsterdam School of the Arts) v Holandsku. V roce 2007 se účastnila vzdělávacího programu taneční skupiny Deja Donne v Itálii. V současné době žije v Praze, věnuje se tanci, výuce tance a choreografii a to jak v Čechách, tak v zahraničí. Jako tanečnice spolupracovala s Fabianem Chylem (DE), Fabricem Ramalingomem (FR), Kateřinou Stupeckou, Andreou Miltnerovou (GB/CZ), Danielou Kurtz, Claudem Brumachonem (FR), Sergem Ambertem (FR), se skupinou NANOHACH nebo Státní operou Praha. Kromě toho se věnuje práci na vlastních projektech. Její první choregorafie vznikly ve spolupráci s Einat Ganz, tanečnicí a choreografkou se kterou se potkaly při studiích v Amsterdamu. Společně vytvořily díla: Karenin’s Smile, Ovce u silnice  a Proměnná. S posledním projektem vystupovaly v zahraničí i v rámci festivalu TANEC PRAHA 2012.

 

Pátek 14. 6. od 20:00 / Automatické mlýny

Automatický improvizační orchestr + CrewCollective (CZ/SK/ES/BE/USA): Setkáme se s Gočárem


6 hudebníků, 6 tanečníků, 6 prostorů a 1 světelný designér se prolnou v jednom večeru, aby vytvořili společný příběh. Pohyb, zvuk a ticho. Šestice tanečnic a elektroakustický improvizační orchestr složený jen pro tuto příležitost, pro tento prostor ze členů kapel a projektů IQ+1, Gurun Gurun, The Pololáníks nebo Total Verquert. Neopakovatelné momenty, magie přítomného okamžiku.

Princip a pravidla koncertně-taneční řady Setkáme se... jsou následující: jde o setkání tanečníků/performerů a hudebníků, kteří v různých formacích vytváří na jevišti přímo před očima diváků několik krátkých představení. Vždy jeden tanečník a jeden hudebník se losováním setkají na jevišti; sólo je velice 'průhledné' a dává šanci se zasoustředit na vlastní vnímání situace a jak jí performer ztvární do pohybového nebo sluchového materiálu, zároveň si ale hudebník a tanečník navzájem dávají oporu. Následuje skupinová improvizace všech účinkujících: tanečníci i hudebníci sdílí prostor; v této situaci je důležité naslouchání a pozornost k tomu, co se už děje a jak se k vnější situaci vztáhnout.

Tančí: Kateřina Dietzová, Raquel Gualtero (ES), Tereza Lenerová Hradiková, Miroslav Kochánek, Sabine Molenaar (BE), Zdenka Brungot Svíteková (SK)
Živá hudba: Pavel Bakič, Ken Ganfield (USA), Zbyněk Rohlík, Jára Tarnovski, Petr Vrba, Zdeněk Závodný

Světelný design: Rasťo Juhas

 


Neděle 16. 6. od 20.00 / Divadlo 29

Karine Ponties (BEL/FR) & Studenti Ateliéru klaunské, scénické a filmové tvorby (KSFT) JAMU Brno: Pisum Sativum


Koncept a choreografie | Concept andchoreography: Karine Ponties

Světelný design a umělecká spolupráce | Light design and artistic adviser: Guillaume Fromentin

Hudba | Music: David Monceau

Účinkují | Performers: Florent Golfier, Lukáš Karásek, Ema Křížová, Marta Kuczynska, Pavol Seriš, Markéta Šebestová, Filip Teller, Kristýna Trojanová

Spolupracující umělci | Supporting artists: Marie Gourdain, Eva Marková, Zuzana Režná, Markéta Stará

Produkce | Produced by: France Morin, Martin Novotnyý, Monika Bársonyová

Koordinace projektu | Project coordination: Pierre Nadaud | www.physicaltheatreschool-jamu.com

Děkujeme | Special thanks to: Zdenka Brungot Svíteková

Za podpory | With the support of: Divadelní faktulta | Theatre Faculty JAMU, skupina | company Dame de pic, Divadlo Studio Marta v Brně, Francouzský institut v Praze, Wallonie-Bruxelles International, Motus o. s. – produkce divadla Alfred ve dvoře

Projekt PISUM SATIVUM je realizován v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů". Tento projekt byl podpořen v rámci OP VK, který je spolufinancován z ESF a státního rozpočtu ČR.

Délka | Length: 50 min.

„Karine Ponties mystifikuje, boří naše zažité „mýty“ o lidské anatomii a o pohybu... Choreografie s každou další scénou odkrývá bohatou fantazii i smysl pro humor její autorky a taneční a herecké schopnosti studentů JAMU.“ (Kateřina Vlčková, Fřesh Fl'esh) Všichni se drží v brlohu... Ten, který vyšel, přinese do jejich hlav nejistotu a zmatky. Hra oslavuje absurdní metamorfózy a chybné pokusy. Pisum Sativum, jeskynní zpěv z doby chlupů.

Projekt vznikal na základě úzké spolupráce čtyř výtvarníků a deseti performerů, kteří se zabývali tématem metamorfóz lidského těla. Pohyby jednotlivých částí těl jsou nejprve izolovány, následně různorodě pospojovány a tato nová spojení dávají vzniknout novým zneklidňujícím obrazům.

Ateliér Klaunské, scénické a filmové tvorby založil na JAMU v roce 2004 profesor Ctibor Turba a od roku 2008 je jeho vedoucím Pierre Nadaud. Tříleté studium si klade za cíl rozvíjet autorskou tvorbu v oblasti scénických umění, a to zejména žánru fyzického divadla. Studijní program nabízí disciplíny od cirkusového prostředí (akrobacie, žonglování, klaunství), přes tanec či umění pohybu (kontaktní improvizace, jóga, bojová umění, Limón technika, butó) k moderní mim těla a divad- lu masek; učí improvizaci a dialogickému jednání a poskytuje teoretický i praktický přístup k filmu a k jeho scénickému ztvárnění. Program je doplněn o teoretické kurzy týkající se divadelní a filmové dramaturgie, dějin a filozofie divadla a základů produkce. V rámci Ateliéru mají studenti možnost pracovat s uznávanými umělci, mohou se spolupodílet na tvorbě profesionální inscenace. Tentokrát studenti spolupracovali s uznávanou francouzsko-belgickou choreografkou Karine Ponties. Ta k projektu dodala: „Zajímali jsme se o tvůrčí možnosti toho, jak lze za pomoci osvětlení a izolace jednotlivých částí těl změnit úhel pohledu na tělo a jeho tvar. To nám umožnilo prozkoumat primitivní svět těla a objevit různé hybridní formy života.“

 

 

Sobota 29. 6. od 19.00 / Kostel Sv. Kunhuty v Polomu

Andrea Miltnerová (UK/CZ): FLASHBACK
Pohybová exprese a živá hudba

Choreografie a interpretace | Choreography and performed by: Andrea Miltnerová (UK/CZ)

Zvuková kompozice a interpretace | Soundscape composed and performed by: Rainer Wiens (CAN)

Světelný design a scénografie | Lighting and set design: Jan Komárek

Podpořili | With the support of: produkce divadla Alfred ve dvoře | production of the Alfred ve dvoře Theatre, MK ČR, SE.S.TA, Divadlo 29 Pardubice

Poděkování | Thanks to: Ewan McLaren, Kamila Murlová, Marie Kinsky

Délka | Length: 40 min.

Paměť může způsobit zmatení mysli: zpětný pohled, flashback, je průnikem jak minulosti, tak (paradoxně) budoucnosti... Inspirována (do jisté míry) pevným kódem barokní gestiky (obdobím, kdy smrt byla všudypřítomnou součástí veškerého dění), stejně jako svou charakteristickou obsesí pohybem a ponořením se do osobní temnoty, Miltnerová balancuje mezi mlhavými pojmy života a smrti a předkládá divákovi své neočekávané asociace. Komárkův specifický světelný design, propojený se staromódní projekcí diapozitivů à la Muybridge, vytváří komplexní a zároveň aktivně pohyblivou součást představení.

Andrea Miltnerová – britská tanečnice a choreografka českého původu, která žije trvale v Praze, se už řadu let koncentruje na barokní tanec a jeho kreativní fúzi s dalšími tanečními technikami, především současným tancem. Narodila se v Londýně, kde vystudovala klasický i moderní tanec. Do Prahy přišla za souborem baletu Národního divadla. Spolupracuje jako performerka s řadou domácích a zahraničních tvůrců. Hluboký zájem o barokní estetiku ji přivedl ke spolupráci na rekonstrukci barokních oper a k vlastním projektům, které vycházejí z analýzy pohybu a etnochoreologického výzkumu, např. Barokní tělo odhaleno, Pentimento a Vertikální horizontála. Spolupracuje se souborem staré hudby Collegium Marianum a Collegium 1704. Tančila v barokních operách v Národním divadle v Praze, v barokním divadle v Českém Krumlově, na festivalech ve Slovinsku a Maďarsku. Momentálně úzce spolupracuje s francouzskou choreografkou Francoise Denieau, v jejíchž inscenacích účinkuje po celé Francii včetně Paříže (Opéra Comique) a Versailles (Opéra Royale), v Lucembursku a ve Švýcarsku (Lausanne). Její současný taneční sólový projekt Fractured se účastnil významných zahraničních festivalů (např. euro scene Leipzig, TANEC PRAHA 2012).

Jan Komárek studoval UMPRUM, obor grafika, poté vystřídal různá zaměstnání a v roce 1983 emigroval do Francie. Zde založil Mimo theatre a působil jako klaun a loutkář. Poté odešel do kanadského Toronta a společně s hudebníkem Rainerem Wiensem, založil Sound Image Theatre – autorské, pohybové divadlo s živou hudbou. Několikrát získal prestižní cenu Dora Mavor Moore za nejlepší inscenaci, design, scénickou hudbu a režii. V roce 2001 se Komárek přestěhoval zpět do Prahy, kde tvoří pohybové a taneční autorské projekty, jako například Tanec papírových tanečnic, Kampa sonáta (Pražské quadrienále 2011) anebo Útroby krávy (Košické Divadlo na peróně). Kromě toho pracuje jako světelný designer převážně na poli alternativní scény a uspořádal i několik výstav svých fotografií. V roce 2009 získal cenu Divadelní osobnost roku, udělovanou Festivalem Next wave a v roce 2010 Cenu za světelný design, udělovanou v rámci festivalu Česká taneční platforma.

Rainer Wiens – klíčovými momenty v Rainerově přístupu k hudební kompozici jsou otevřenost a experiment. Jeho skladby se dynamicky proměňují, inspirovány samotnými performery. Interakce s hudebníky a umělci jiných žánrů představuje základní tvůrčí podnět pro celou jeho hudební kariéru. Wiens komponoval hudbu pro operu i pro taneční představení, stejně jako pro film a vytvářel a dirigoval alternativní hudební tělesa. Ústředním tématem jeho tvorby je dosažení ucelenosti za pomoci jednoduchosti a svobody skrze omezení. V současné době pracuje a komponuje pro svoji hudební skupinu Dream Algebra.

 

 

Více informací na www.tanecpraha.cz a www.divadlo29.cz.

Vstupenky: Rezervace: tel +420 777 884 401 (po–pá / Mo–Fr 10.00–18.30), vstupenky@divadlo29.cz.  Předprodej: Regionální informační centrum Pardubice nebo www.ticketportal.cz Pokladna Divadla 29 je otevřena vždy hodinu před začátkem představení. Divadlo 29 | Svaté Anežky České č.p. 29, 530 02 Pardubice

Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla Tanec Praha pořádá občanské sdružení Tanec Praha. Pardubickou část festivalu Tanec Praha pořádá Divadlo 29 za finanční podpory statutárního města Pardubice.a ve spolupráci s o.s. Terra Madoda

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Pro více informací nás kontaktujte:

 

Divadlo 29

Svaté Anežky České 29

Pardubice

tel.: + 420 777 884 474

e-mail: zdenek.zavodny@divadlo29.cz

 

Zřizovatelem Divadla 29 je KC Pardubice.

 

Akce

<<
září 2017 >>
Po Út St Ct So Ne
krizek1
krizek2
krizek3
krizek4
krizek5
krizek6
krizek7
krizek8
krizek9
krizek10
krizek11
krizek12
krizek13
krizek14
krizek15
krizek16
krizek17
krizek18
krizek19
krizek20
krizek21
krizek22
krizek23
krizek24
krizek25
2627282930
Plánovač výletů

Jak používat plánovač
Vyhledávání objektů
Facebook
Twitter
Počasí ve městě
26.9. 14:00
dnes

Skorojasno
15°C
27.9.
zítra

Polojasno
21°C / 11°C

Zdroj: Počasí Meteocentrum [w:trans]Nové okno[/w:trans].

východní čechy dhl